maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 3

Tolerancja na CO2 to pojęcie nie dla wszystkich jasne, a jak się okazuje jest bardzo ważne zagadnienie w czasie treningu. Najczęściej słyszały o nim osoby nurkujące bez sprzętu, które muszą na jakiś czas wstrzymać oddech. Jak już wiadomo, tolerancja na CO2 jest tak samo ważna przy innych rodzajach aktywności – takich jak chociażby fitness czy joga.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 10

Bardzo często myślimy, że oddychanie przeponowe np. w jodze ma nas zachęcić do „łapania” głębszych oddechów. Poniekąd jest to prawdą, ale prawdziwa siła oddechu w jodze polega na tym, że wytrzymuje się w ten sposób proces budowania tolerancji na CO2 oraz spowalnia oddech.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 9

Akumulacja CO2 i jonów wodoru w organizmie to główne czynniki w tolerowaniu zmęczenia. Nie możemy zbyt wiele zrobić, żeby zmaksymalizować tolerancję na jony wodoru, za to mamy znacznie większe możliwości  w zakresie podwyższenia tolerancji na CO2. Co ważne, CO2 spełnia ważną rolę we krwi w aspekcie buforowania produkcji jonów wodoru i kwasu mlekowego.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 8

Problem pojawia się, kiedy ośrodek oddechowy w mózgu ma niski próg reakcji na CO2. Niski próg reakcji na dwutlenek węgla sprawia, że  zbyt intensywnie oddychamy podczas wysiłku. W trakcie zbyt łapczywego oddychania, rozwiązuje się co prawda kwestia dostarczania dodatkowego tlenu, ale pojawia się skutek uboczny, czyli nadmierne uwalnianie CO2.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 7

To  z kolei zwiększa w krótkim czasie poziom zakwaszenia organizmu i sprawia, że podtrzymanie intensywności ćwiczeń jest bardzo trudne. Ponadto ośrodek oddechowy w mózgu, reagując na komunikaty o podwyższonym poziomie CO2, wysyła silne sygnały do przepony i mięśni międzyżebrowych, by te mocniej się kurczyły.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 6

Niestety, ich energia jest ograniczona, a za szybkie jej wyczerpanie w czasie treningu może powodować widoczne zmniejszenie wytrzymałości oraz skurcze pobocznych mięśni oddechowych (odczuwane często jako „kłucie w boku” podczas wysiłku).

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 5

Jednym z naszych celów treningowych powinno być zatem naturalne zmaksymalizowanie tolerancji organizmu na CO2 podczas ćwiczeń, bez nadmiernego stymulowania ośrodka oddechowego w mózgu. Jeżeli przesadzimy z poziomem CO2, to  wywołamy zły nawyk hiperwentylacji (oddychania za szybko i za głęboko), co utrudni trening i negatywnie wpłynie na jego skuteczność.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 4

Mówiąc prościej,  wstrzymywanie oddechu podczas ćwiczeń, w celu wywołania  stanu podwyższonego stężenia CO2, uruchomi w organizmie alarm i  spowoduje utratę tchu. Kiedy z kolei tolerancja na CO2 będzie budowana stopniowo, to można pominąć stan alarmowy i wypracować sobie skuteczniejszy cykl oddychania podczas ćwiczeń.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 3

Wyższa tolerancja na dwutlenek węgla to  bardziej regularny sposób oddychania mimowolnego. Dzięki temu zachowujemy moc mięśni oddechowych na dłuższy czas. Podwyższona tolerancja na CO2 daje również możliwość lepszego gospodarowania nim w czasie wysiłku, by buforować podwyższony poziom zakwaszenia.

maska treningowa training mask zalety dzialanie cena 2

Jedną z największych korzyści wynikającej z  podwyższenia tolerancji na CO2 jest zmniejszenie poczucia utraty tchu podczas treningu. Dzięki temu możemy ćwiczyć bardziej intensywnie i dłużej, bez poczucia, że musimy się koniecznie zatrzymać, by wziąć oddech. W osiągnięciu takich efektów z pewnością pomoże Maska Treningowa.

maska treningowa training mask 3 1

Oferuje ona  bowiem możliwość oddychania podczas treningu tak samo jak i bez niej, jednak podczas kolejnych oddechów przyjmujemy więcej CO2, niż byśmy przyjęli bez maski. Oprócz tego umożliwia ona stosowanie głębszych i bardziej powolnych cykli oddechowych – nawet  kiedy chcemy powrócić do nawyku szybkiego i płytkiego oddychania, nie ma takiej możliwości.

maska treningowa training mask 3 2

Poniżej przedstawiamy  kilka sposobów wykorzystania maski treningowej, tak aby podwyższyć swoją tolerancję na CO2.

  1. Trening interwałowy beztlenowy ( skoncentrowany na odpoczynku)

Ten trening składa się z serii intensywnych interwałów,  które trwają od pół minuty do minuty. Po tym czasie następuje faza 30-sekundowego odpoczynku na stojąco. Maski nie zakłada się podczas ćwiczeń, ale w przerwach pomiędzy seriami.

maska treningowa training mask 1

Należy wtedy dobrać poziom oporności niski lub średni (3000 do 9000, w zależności od swojej tolerancji). Same ćwiczenia powinny składać się z ruchów całego ciała w pozycji stojącej, tak aby wymusić proces hiperwentylacji.

maska treningowa training mask 2

Kiedy wprowadzimy się w ten stan podczas ćwiczeń, musimy nałożyć maskę na czas odpoczynku. Dzięki temu wyregulujemy  oddech, mając cały czas podwyższony poziom CO2 we krwi. Podczas odpoczynku powinniśmy oddychać regularnie – wydech powinien być długi i jednostajny, a wdech silny i głęboki.

  1. Standardowy trening interwałowy cardio (skoncentrowany na ćwiczeniach)

Przykład treningu:

Ćwiczenia: Energiczny bieg na poziomie 75-85 % tętna maksymalnego z  maską ze średnim poziomem oporności 6000. Czas trwania 3-5 minut.

Powtórzenia/liczba partii:

5 razy po 3-5 minut, a po każdym odpoczynek

Odpoczynek:

Zdejmujemy maskę i skupiamy się na oddychaniu . 3 sekundy wdechu i 7 sekund wydechu. Rytm i głębokość mają tutaj nadrzędne znaczenie. Gdy skończy się przerwa, zakładamy maskę ponownie i rozpoczynamy kolejną serię.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here