maska wydolnościowa training mask

Od początku powstania masek treningowych, ich twórcy byli pewni, że są one skuteczne. Temat budził jednak wiele kontrowersji, pojawiły się grupy krytyków, którzy mieli odmienne zdanie mimo że sportowcy potwierdzali korzystne działanie masek.

maska-wydolnościowa-training-mask-1

Skuteczność masek treningowych

W związku z różnymi opiniami, w ostatnim czasie przeprowadzono wiele badań, dotyczących treningu imitującego ćwiczenia w warunkach wysokogórskich.
Prawie wszystkie wykazały, że trening oddechowy z oporem wpływa na zwiększenie wydajności organizmu.

maska treningowa tlenowa training mask (3)

Ci, którzy mimo wszystko pozostali sceptyczni, muszą jednak zmienić zdanie, ponieważ najnowsze badanie zatytułowane „Wpływ używania Maski Treningowej na pojemność oddechową, funkcje płuc i zmienne hematologiczne” (oryginalny tytuł: „The Effect of Wearing the Elevation Training Mask on Aerobic Capacity, Lung Function, and Hematological Variables”) opublikowane w Journal od Sports Science and Medicine obaliło ich argumenty jakoby maski treningowe były tylko chwilowa modą bez większego znaczenia.

Maski treningowe

maska wydolnościowa training maskBadania wykazały nie tylko, że trening w masce poprawia sportowe osiągi, ale również korzystnie wpływa na 4 najważniejsze obszary oddychania, które w grupach kontrolnych pozostają bez zmian.

maska wydolnościowa training maskW badaniu wzięło udział 24 zawodników lacrosse z drużyny Uniwersytetu w Wisconsin – łącznie 9 kobiet i 16 mężczyzn. Każda z grup – używająca masek oraz trenująca bez nich odbywała intensywne ćwiczenia na rowerach stacjonarnych 2 razy w tygodniu przez prawie 2 miesiące. Różnice statystyczne między osiągami obu grup były bardzo zauważalne aż w 6 aspektach.

Dotyczyły one:

  • Pułapu tlenowego
  • Maksymalnej mocy szczytowej,
  • Progu wentylacyjnego
  • Mocy wyjściowej na progu wentylacyjnym,
  • Progu kompensacji oddechowej,
  • Mocy wyjściowej na progu oddechowym.

maska wydolnościowa training maskGrupa nie stosująca masek poprawiła swoje wyniki w dwóch obszarach, natomiast osoby używające masek treningowych we wszystkich sześciu – najbardziej jednak w czterech z nich.

Przykładowe porównania prezentowały się następująco:

Próg wentylacyjny (Ventilatory Threshold):

  • grupa kontrolna: bez zmian
  • grupa z Maskami Treningowymi: 13,9 %

Wzrost mocy wyjściowej na progu wentylacyjnym (Ventilatory Threshold):

  • grupa kontrolna: bez zmian
  • grupa z Maskami Treningowymi: 19,5 %

Wzrost progu kompensacji oddechowej (RCT = Respiratory Compensation Threshold):

  • grupa kontrolna: bez zmian
  • grupa z Maskami Treningowymi: 10,2 %

Wzrost mocy wyjściowej na progu oddechowym (Respiratory Threshold)

  • grupa kontrolna: bez zmian
  • grupa z Maskami Treningowymi: 16,4 %

maska wydolnościowa training maskPrzedstawione badania i ich wyniki wyraźnie pokazują, że nawet przy stosowaniu maski jedynie 2 razy w tygodniu, można zaobserwować znaczącą poprawę wytrzymałości. Wynika z tego, że maski pomagają trenować dłużej i bardziej intensywnie, a także szybciej odzyskać energię i poprawić ogólną wydolność tlenową, niż byłoby to w przypadku treningów bez maski.

maska wydolnościowa training maskIstotny jest również fakt,że ćwiczenie na wyższym poziomie PE (Perceived Exertion, czyli postrzegany wysiłek) powoduje wzrost ogólnej tolerancji treningowej i osiągów, umożliwiając przy tym spalenie większej ilości kalorii i wykonanie większej ilości powtórzeń. Skoro takie wyniki udało się osiągnąć przy stosowaniu maski tylko 2 razy w tygodniu, łatwo sobie wyobrazić jakie osiągi można wypracować używając jej częściej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here